Jdi na obsah Jdi na menu
 


O mně

Kvůli potravinovým intolerancím se již od listopadu 2010profilova-fotka-petram.jpg stavuji bez lepku, mléka a vajec, a navíc (dobrovolně) bez masa. Když o tom zpětně přemýšlím, nejrůznější neurčité zdravotní problémy mě provázely odmalička, ať již časté bolesti břicha, zácpa, nadýmání nebo občasný průjem (typicky po pudinku nebo krupicové kaši). Během studia na vysoké škole se tyto problémy vyostřily a mně bylo špatně snad po všem, co jsem snědla. Nikdo z lékařů nebyl schopný říci, co se mnou je. Podezření padlo i na celiakii, ale ta se z krevních testů nepotvrdila. Pátrala jsem tedy sama na internetu a narazila na potravinové intolerance způsobené IgG protilátkami. Příznaky i projevy na mě zcela seděly, a tak jsem zainvestovala do drahých a v té době u nás téměř nedostupných testů. Vzorky krve jsme s výživovou poradkyní poslaly do Německa a za čtyři týdny jsem se dočkala svého ortelu – trpím rozsáhlou potravinovou intolerancí, moje tělo vytváří protilátky proti obilninám obsahujícím lepek, proti mléčným a vaječným bílkovinám a proti celé plejádě dalších potravin, například fazolím, paprice, banánům, zázvoru a dalším. Tyto výsledky prokázaly, proč mi bylo špatně po opravdu každém jídle. Netolerované potraviny jsem hned vypustila a začala vařit z toho, na co mé tělo nereagovalo. Zpočátku to bylo velmi obtížné. Vaření ani pečení se mi nedařilo, vše se sráželo, rozpadalo, rychle kazilo. Netušila jsem, z čeho vařit, vhodné suroviny se sháněly obtížně a zdálo se jich být velmi málo. O cenách ani nemluvě. Ač jsem od mala ráda vařila, nasazení diety a první neúspěchy mě od tohoto koníčku zcela odradily. Nicméně po velmi krátké době jsem pocítila pozitivní účinek svého dietního snažení. Odešla zácpa a nadýmání, zlepšila se mi pleť a přestala jsem být tak často nemocná. To všechno bylo velkou motivací držet se daného směru.

frutarian_ovoce-i.jpg

O necelý rok později byla podobná diagnóza stanovena i u mé sestry a maminky. V té době jsem začínala na kuchařském poli slavit první úspěchy – chleba se přestal srážet, omáčky se začaly tvářit jako omáčky a ne jako voda, a také jsem začala objevovat asijskou kuchyni, která z velké míry vychází z pro nás nezávadných surovin. Se sestrou jsme se pustily do ještě větších experimentů a z neúspěchů jsme si začaly dělat legraci (kdo třeba může obyčejným houskovým knedlíkem rozbíjet okna nebo připravit chlebovou strouhanku bez struhadla???).

raw-servirovane.jpg

Postupem času jsem si našla svůj vlastní stravovací styl, který bych rozhodně nenazývala dietou. Brzy jsem přišla na to, že nemůžu žít jen z náhražek, které se sice tváří jako rohlík nebo jogurt, ale výživově mému tělu nedodají nic prospěšného. Nehledě na to, že mi ani nechutnají a často je mi po nich i těžko (jak by ne, když jsou nacpané škroby a aditivy). Místo toho si vybírám přirozeně bezlepkové potraviny a suroviny (luštěniny, rýži, pohanku...), hraji si s asijskou kuchyní, kde mnou netolerované potraviny téměř nepoužívají (indickou, thajskou, čínskou) a experimentuji s jednodruhovými nutričně výživnými moukami namísto běžných směsí plných škrobů, sojového lecitinu, lupiny a podobně. Mám moc ráda ovoce a zeleninu a zakládám na nich vlastně každé denní jídlo. Poslední dobou jsem značně omezila všechny obilniny a přidala ještě víc ovoce, zeleniny, oříšků a semínek. Objevila jsem kouzlo mixeru a smoothies, ne řídkých přeslazených koktejlů, ale hustých kaší nacpaných živinami. Nejsem zastánce žádného konkrétního směru (snad kromě vegetariánství a kvůli dietě vlastně veganství), inspiruji se u makrobiotiky, raw stravy i nízkohistaminové diety a ze všeho si beru to, co považuji za přínosné. Nicméně na blogu najdete i několik masových receptů (od sestry a kamarádek) a receptů na chleba a klasické pečivo, které sice sama nejím, ale peču pro zbytek rodiny. Věřím, že si v mých receptech každý najde, co mu vyhovuje.

raw-misky.jpg

Svůj příběh dávám jako motivaci všem, kteří se najednou ocitnou v situaci, kdy musí opustit své dosavadní stravovací návyky a začít zcela od začátku. Nebojte se, zkoušejte, ochutnávejte a věřte – žádný učený z nebe nespadl.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

scd dieta

(zdeněk kubík, 5. 6. 2018 23:09)

Ahoj Petro,
proklikal jsem se k Tvému blogu, který se mi líbí.
Taky jsem se octl ve víru diet, ne kvůli hubnutí, ale kvůli mojí nemoci - Crohn.
Vlastně mi zase chtěli vzít kus střeva, ale rozhodl jsem se pro SCD dietu, která mi výrazně pomohla.
Bohužel mi i něco i vzala, po sedmi měsících jsem o 8 kg lehčí a myslím že jsem na lehké podvýživě.
Nevím co mám dělat dál, jestli držet dietu, nebo se vrátit k rýži a chlebu.
Tak jsem tak trochu v koncích.
Cpu do sebe opravdu velká kvanta jídla, která mají vysokou kal. hodnotu, ale váha klesá, pomalu, ale jistě. Nemohla bys mi dát nějaký typ?
Radkovi - odborníkovi na SCD už asi psát nebudu. Nesetkal jsem se s přílišnou vřelostí, ani velkým pochopením. Děkuju - Kuba

Re: scd dieta

(Petra, 19. 6. 2018 6:39)

Ahoj Kubo,

moc se omlouvám za pozdní odpověď, nebyla jsem teď dva týdny u internetu.
Co se týká SCD diety, musí se nechat, že je opravdu náročná na dodržování a zajištění optimálního přísunu všech živin. U onemocnění střev není kalorický příjem rozhodující, protože nemocná střeva nedokáží přijaté živiny správně vstřebat a velká část přijaté potravy se zase vyloučí.
Osobně bych stavěla na nutričně bohatých potravinách, jako základ bych volila kvalitní maso a domácí mléčné výrobky (třeba z farmářských trhů nebo obchodů se zdravou výživou), doplněné o povolené luštěniny (čočka, fazole), ořechy a semínka a ovoce a zeleninu. Pokud zjistíš, že něco z toho netoleruješ, pak to určitě vyřaď. Naopak můžeš přidat to, u čeho víš, že zvládáš dobře strávit. Zeleninu a ovoce bych alespoň některé tepelně upravovala, minimálně zezačátku, jsou tak stravitelnější.
Na kontrolu vyváženosti stravy existuje celá řada volně dostupných programů a aplikací. Já občas používám Kalorické tabulky. Nesmíš tomu věřit na 100 %, hlavně si někde udělej analýzu, kolik jakých živin potřebuješ, a to si tam přednastav, protože defaultně je to nastavené na hubnutí. Jinak je to ale fajn, aby si člověk udělal obrázek, kolik čeho přijímá. Po pár dnech už nebudeš potřebovat všechno vážit a počítat, získáš z tohohle přehled a snás se Ti všechno odhadne.
Poslední poznámka - pokud luštěniny, tak jedině vařené doma a opravdu pečlivě, namáčené alespoň 12 hodin, klidně i 24, několikrát měněná voda, vařené nejlépe v tlakovém hrnci opravdu doměkka, pak zase propláchnuté vodou. Ořechy ideálně namočené na 8-12 hodin a opět několikrát vyměněná voda. Obojí odstraňuje inhibitory enzymů a zvyšuje stravitelnost.

Držím palce, ať je Ti brzy líp a ať dieta zafunguje. A budu ráda za zpětnou vazbu, jak se s tím vším dál pereš.
Petra

recepty

(Eliška Kantorová, 16. 12. 2017 8:30)

Pořád zkouším nové recepty, nejsem dlouho vegan. Už jich mám uložených spoustu. Pokud budete mít zájem, mám vyzkoušené i vlastní recepty, které jí i můj masožravý manžel. Dnes se mi zrovna moc povedl houbovo, lilkovo, cuketový mozeček. Vzhledem a chutí ho trochu připomíná. Byl to opravdu můj nápad. Můj vlastní recept na hlívovou polévku, která kopíruje držďkovou je také moc oblíbený.

Potřebuji radu

(Katka, 28. 8. 2017 18:19)

Dobrý den, chtěla bych vás požádat o pomoc. Asi týden jsem nejedla pečivo z části z dietních důvodů, ale každé ráno snídám ovesné vločky buď to domácí musli, kaše nebo vločkový trhanec. Jsem vegetarián a nepiji ani mléko a nejím ani vajíčka. Dnes jsem snědla dva celozrné rohlíky a není mi úplně dobře. Chtěla bych vyřadit lepek a otestovat jestli po třech týdnech poznám rozdíl, jen nevím jak je to s vločkami , nepostřehla sem že by mi vadili ale nevím jestli je radši taky nevyřadit a někde jsem četla i sojové maso že není dobré. Ovesné vločky kupuji emco jemné s vlakninou.

Re: Potřebuji radu

(Petra, 29. 8. 2017 15:21)

Dobrý den,
s vločkami je problém. Oves sám o sobě neobsahuje lepek, ale běžně dostupné ovesné vločky jsou kontaminované pšenicí, a proto nevhodné pro bezlepkovou dietu. Vadí hlavně celiakům, lidé s intolerancí je občas jedí, ale určitě ne každý den a ne všichni.
Osobně bych Vám doporučila na tři týdny vynechat i ty vločky. Pokud Vám bude bezlepková dieta prospívat, zkuste vydržet tak dva až tři měsíce bez ovsa. Pak oves zařaďte a uvidíte, jestli na něj budete reagovat nebo ne.
Jako alternativu k ovesným vločkám můžete použít vločky jáhlové a pohankové (ty mám osobně nejraději), kukuřičné, rýžové, teffové, quinoové, je jich celá řada. Také si můžete uvařit kaši z celých zrn nebo naopak koupit kaši instantní (třeba od Adveni nebo Nominalu).

Budu ráda, když se pak ozvete a dáte mi vědět, jak to u Vás dopadlo. Vaše zkušenost bude určitě zajímat víc lidí.

Petra

Skvělé zdroje informací

(Ilonka, 29. 1. 2017 11:37)

Pěkný dobrý den, paní Petro,
právě jsme se seznámili s Vašimi velmi podrobnými stránkami a máme velikou radost z možností čerpat tolik potřebné informace.
V mém případě je situace složitější ještě o to, že kromě celiakie, alergie na lepek mám ještě intoleranci laktozy, alergii na bílkoviny kravského mléka a histaminovou intoleranci. Všechno se ukázalo teď a najednou!
Velmi děkujeme za rozsah Vaši práce a tím vcítění se do situace druhých.
Mnoho zdaru ve Vašem dalším konání.

Re: Skvělé zdroje informací

(Petra, 30. 1. 2017 21:27)

Dobrý den, Ilonko,
moc Vám držím palce, abyste se se vším dobře srovnala a nový způsob stravování Vám brzy pomohl.
Petra

Děkuji za sdílení

(Šárka, 10. 1. 2017 19:13)

Dobrý den,
děkuji za stránky, doteď jsem pátrala buď mezi veganskými recepty, kde ale používali lepek, nebo bezlepkovými a tam zase kralovalo mléko, tvaroh atd. Tady si recepty upravovat nemusím. Určitě vyzkouším!

Re: Děkuji za sdílení

(Petra, 10. 1. 2017 20:04)

Dobrý den, Šárko. Doufám, že se Vám mé recepty osvědčí a budete s nimi spokojená.
Petra

Skvělý blog!

(Evik, 27. 9. 2016 13:02)

Dobrý den Petro,

před pár týdny jsem si pomocí Food detectivu udělala test intolerance potravin (testuje se 59 potravin - 2 400 Kč) a ač test není levnou záležitostí,
vůbec nelituju, že jsem se do toho dala. Jak jsem zjistila i u imunologa se pohybuje test jedné potraviny od 40 do 60 Kč, takže bych neušetřila ani
cestou přes doktory. Jako nejsilnější "alergen" mi vyšlo kravské mléko a střední: lepek, vejce, kvasnice, arašídy ...
Jsem moc ráda, že jsem objevila Vaše stránky se spoustou zajímavých receptů. Co mě rozesmálo už názvem bylo Čínoto :) a mám vážně
chuť ho hned vyzkoušet :)
A taky mě těší, že máte blízko k asisjské a indické kuchyni, protože ty zbožňuji. Těším se na prohlídku receptu.
A chtěla jsem se zeptat, máte nějaké zkušenosti s kozím mlékem? .. já si ho nedávno dala a vypadá to, že ho snáším dobře.
Po kravském mléku jsem měla po 250 ml hrníčku v žaludku orchestr a kozí mléko ani "Ň"...
mějte se a jen tak dále, dobrá práce!

Re: Skvělý blog!

(Petra, 27. 9. 2016 20:47)

Dobrý den,
moc mě těší, že se Vám blog líbí. Asijská kuchyně je skvělá, často je přirozeně bez lepku, mléka i vajec a dá se s ní neskutečně kouzlit. Mám v práci řadu kolegů z Indie a Číny, tak se učím přímo od nich.
Co se týká kozího mléka, já bohužel reaguji velmi silně na kasein, a ten je obsažen v každém živočišném mléce, takže nesmím ani kozí.
Malou útěchou je, že po několika letech už nereaguji citlivě na stopy mléka, dřív jsem musela hlídat opravdu všechno do posledního promile složení.
Petra

Poděkování

(Renča, 11. 9. 2016 18:38)

Chtěla bych touto cestou poděkovat za bezva stránky. Když mi dcera oznámila, že jí přiletí kamarádka z USA a že nemůže lepek, prohlásila jsem, že to není žádný problém. Leč jsem netušila, že slečna nemůže lepek, mléko, vejce, luštěniny a sóju. Začala jsem pátrat po netu a našla tyto stránky a spoustu receptů. Do této doby jsem netušila, kde všude se ukrývá lepek a hlavně sója, která je snad úplně ve všem. Ale podařilo se! Asi jsem upekla nejdražší chleba na světě, kromě peněz to stálo hromadu nervů a času, ale odměnou byl spokojený výraz návštěvy u snídaně a její neustále ujišťování jak je to super. Našla jsem tady recept na marokánky - a ty jsou snad ještě lepší než ty "normální". Co mě ale vytáčí je obrovský byznys se zdravou výživou - zvlášt v nákupních centrech, to je zlodějna, o lékárnách ani nemluvím... Překvapilo mě, že spoustu věcí se dá koupit v obyčejných obchodech - Albert, Tesco, Kaufland - to bylo příjemné .
Patří Vám velké díky za to, že se s ostatnímu dělíte o své zkušenosti a recepty.

Re: Poděkování

(Petra, 12. 9. 2016 19:28)

Moc děkuji za chválu, ta mě vždycky potěší a hlavně motivuje do dalšího psaní.
Dnes je to už s nakupováním v supermarketech jednoduché. Když jsem si dietou začínala, nebylo v supermarketech nic a ani zdravé výživy nebyly ani ze třetiny tak zásobené jako dneska.

intolerance

(katka, 8. 9. 2016 9:16)

Zdravím Vás!

děkuji za vaše stránky, moc mi pomáhají co do inspirace neb mám také intoleranci laktózy a i přes negativní výsledky intolerance na pšeničný protein jsem po dlouhých letech utrpení zcela vyřadila lepek a rázem je mi nesrovnatelně lépe. Maso nejím také. Jsem vegan. Chci se Vás zeptat, jaké testy jste si dělala a posílala do Německa, zda jsou nějak přístupné potažmo kolik stojí? Mám totiž také podezření na soju a a některé luštěniny. Děkuji a krásný den :)

Re: intolerance

(Petra, 8. 9. 2016 20:38)

Dobrý den, Katko,

děkuji za chválu stránek, jsem ráda, že Vám pomáhají. Co se týká testů, nechala jsem si je dělat přes paní Bevelaqua z Centra správné výživy (http://www.potravinovanesnasenlivost.cz/). Odběr krve jsem si musela zajistit sama, poté jsem jí donesla zkumavku a ona to odeslala do Německa. Výsledky byly do měsíce.
Případně podobné testy dělají i v nemocnici v Krči. http://www.ftn.cz/potravinove-intolerance-742/
Testy jsou hodně drahé, ale mě opravdu zachránily.

Petra