Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vtipné kaše

Věra Strnadová

 

Skvělá příručka pro všechny milovníky kaší. Odteď už nebudete točit dokola jen krupicovou, ovesnou a bramborovou…

 

Na kaších jsem závislá odmalička. Milovala jsem krupicovou kaši posypanou grankem a rozehřátou strouhanou čokoládou. Později jsme s maminkou vařívaly rýžovou kaši a rýžový nákyp v pětilitrovém hrnci. vtipne-kase-1.jpgA dnes si neumím představit zimní ráno bez horké jáhlové nebo pohankové kaše s oříšky, semínky a skořicí. Proto mě nadchla už samotná myšlenka kašové kuchařky a na vydání Vtipných kaší jsem se moc těšila.

 

Autorka si mě získala hned v samém úvodu, kde nás nabádá, abychom si z knihy udělali zápisník (Pište, škrtejte, malujte, dělejte si tu, co chcete, hlavně že vás to bude bavit). Myslím, že na kuchařce jsou vlastní poznámky nakonec to nejcennější, protože sto lidí, sto chutí, a navíc: kdo dnes vaří přesně podle receptu?

 

Knížka je rozdělená do dvou částí: teoretické a receptové. V teoretických kapitolách autorka píše o historii kaší, radí, jak kaše správně vařit a hlavně nás seznamuje se všemi nezbytnými surovinami, od celozrnných obilovin a nejrůznějších tekutin přes zdravá sladidla až po oříšky, sušené ovoce či koření. Nezapomíná ani na slané kaše a radí, jak je správně dochutit bylinkami a kořením. Zajímavé jsou i některé postřehy o jídle obecně z pohledu ájurvédy (tradičního indického lékařství).

vtipne-kase-2.jpg

 

Receptová část začíná, podobně jako den mnoha z nás, sladkými kašemi a pokračuje kašemi slanými. Recepty jsou doplněny nádhernými fotografiemi, ze kterých se vám určitě budou sbíhat sliny. Líbí se mi určitá volnost ve výběru surovin; autorka například často uvádí libovolnou tekutinu a jen v závorce upřesní, že sama nejraději používá například mandlové nebo rýžové mléko. Také oceňuji, že jsou recepty rozepsané na jednu porci, zjednodušuje to plánování. V neposlední řadě musím pochválit nutriční vyváženost všech kaší. I když jejich základ tradičně tvoří sacharidy, jsou doplněné o bílkoviny i tuky díky dalším přísadám (oříšky, semínka, oleje). Kromě našich tradičních kaší, krupicové, ovesné nebo bramborové najdeme v kuchařce celou řadu kaší z dálných zemí (tibetskou tsampu, asijské congee nebo indickou uppmu). Mě osobně zaujala například Pohanková kaše s mákem a badyánem (str. 124), Bezová varmuže (staročeská se sušenými květy, str. 141) nebo Kořeněná rýžová kaše s dýní a batáty (str. 148).

vtipne-kase-3.jpg

Co mě zaujalo

  • Nedávno byly objeveny stopy škrobu z divokého ovsa na mlecím kameni z doby před 32 000 lety, tj 20 000 let před vznikem zemědělství – to svědčí o tom, že i v době kamenné lidé znali a používali obiloviny
  • Celozrnná mouka a otruby obsahují fytáty (snižují biologickou dostupnost minerálů)
  • Tsampa – pražený namletý ječmen, tibetská specialita
  • V kukuřici chybí lysin a vápník, proto je dobré kombinovat kukuřici s jejich zdroji: lysin (fazole, čočka, soja), vápník (mák, mandle, brokolice, sezam)
  • Agávový sirup vzniká štěpením škrobu z kořene agáve (obdoba kukuřičného sirupu) – obsahuje přes 75 % fruktózy, nedoporučuje se (zvyšuje riziko rozvoje obezity, diabetu a poškození jater)
  • Švestky a brusinky jsou zdrojem šťavelanů, nejsou proto vhodné pro osoby s onemocněním ledvin a žlučníku
  • Para ořechy obsahují po mandlích nejvíce vápníku

vtipne-kase-4.jpg

 

Co se mi na knížce líbí

- nádherné fotografie

- nezapomíná na slané kaše

- recepty jsou nutričně dobře vyvážené, nezapomíná na bílkoviny a tuky

- recepty jsou uváděné na jednu porci – snáz se přepočítávají než recepty například pro čtyři osoby

- přehledný rejstřík: kategorie bleskové, bez lepku, pro malé děti, dle surovin

- autorka sama nabádá k tomu, abychom si vytvářeli vlastní kombinace (hrajte si a bavte se)

- nekombinuje kaše s čerstvým ovocem. Ovoce samo o sobě projde rychle trávicím traktem, ale pokud ho kombinujeme s dalšími potravinami, zdržuje se v trávicím traktu déle a má tendenci fermentovat.

- používá jen sušené ovoce, navíc lokální (rozinky, švestky, meruňky, křížaly, rybíz, maliny)

- nabádá k máčení ořechů a semen (zvyšuje stravitelnost, odstraňuje inhibitory enzymů)

vtipne-kase-5.jpg

 

Co se mi na knížce nelíbí

- používání několika druhů písma, velikostí a tučnosti, podle mého názoru to působí trochu nepřehledně

- reklamy v textu i na samostatných stránkách (instantní kaše Nomina, pomazánka Kokotela, kuchyňští pomocníci od Atranetu, knížky od Smartpressu)

- občasná snaha o vytvoření „kaše“ za každou cenu; dali byste si raději rizotovou kaši nebo italské rizoto?

vtipne-kase-6.jpg

 

Závěrem

Vtipné kaše určitě doporučuji nejen všem milovníkům kaší, ale každému, kdo se zajímá o zdravou výživu. Recepty jsou nápadité a nutričně vyvážené a třešničkou na dortu jsou určitě nádherné fotografie hotových kaší. Sama nevím, kterou bych si dala jako první.

Hodnocení: 9/10

vtipne-kase-7.jpg

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář