Jdi na obsah Jdi na menu
 


Veganské proteinové prášky

19. 10. 2016

Pokud sledujete českou i zahraniční blogovou scénu, určitě vám neuniklo, jak se v poslední době staly oblíbené proteinové prášky. Ani ne tak samotné rozmíchané s vodou nebo mlékem, ale zejména jako přísada do smoothies, kaší a nepečených i pečených dobrot. Vždycky jsem potajmu pozorovala ve fitness centru svalovce pijící velké sklenice těchto proteinových koktejlů. Je vůbec potřeba dodávat tělu extra dávku bílkovin? Odborná literatura uvádí, že průměrný středně aktivní člověk potřebuje pouze 0.8-1.0 g bílkovin na 1 kg tělesné hmotnosti. Takže pokud vážíte 60 kg, měli byste přijímat asi 48-60 g bílkovin denně. Většina „dietních“ programů doporučuje zvýšit dávku bílkovin na 2 g/kg na úkor sacharidů a tuků. Sportovci jdou ještě dál a často přijímají 3 a více g/kg.

protein-prasky.jpg

Kdo se stravuje konvenčně a má alespoň trochu pestrý jídelníček, většinou pro něj není problém doporučenou denní dávku bílkovin přijmout. Pokud ale musíte dodržovat dietu bez mléka a vajec, je to trochu náročnější. A pokud jste ještě k tomu vegetariáni (takže dohromady vlastně vegani), je potřeba si příjem bílkovin ve stravě opravdu pohlídat. Nejlepšími zdroji bílkovin jsou luštěniny, včetně všech výrobků ze soji (tofu, tempeh), dále pak ořechy a semínka, ale také některé obiloviny (amarant, quinoa) a zelenina (kadeřávek, brokolice, hrášek…). Jenže ne každý může jíst denně luštěniny a ořechy, občas to nedovolí zdravotní stav, cestování nebo jen nedostatek času na přípravu vyváženého jídla. A právě tady se domnívám, že jsou proteinové prášky opodstatněné.

 

Při výběru proteinového prášku je potřeba důkladně prostudovat složení, protein-shake.jpg protože většina z nich, hlavně ty levnější, obsahují syrovátku a mléčné proteiny. Nicméně vývoj jde rychle dopředu a během velmi krátké doby se na trhu objevila celá řada veganských proteinů. Vybírat můžete mezi jednodruhovými (konopný, rýžový, hrachový…) a míchanými z několika druhů. Dále se můžete rozhodnout, jestli chcete protein neochucený nebo jestli dáte přednost proteinu vanilkovému, čokoládovému nebo třeba jahodovému. Proteinový prášek se doporučuje rozmíchat s vodou nebo rostlinným mlékem buď v mixeru, nebo v shakeru. Malá rada – nezkoušejte to jen tak vidličkou nebo metličkou, nefunguje to a dostanete nevábnou hrudkovitou směs. Opravdu, sama jsem si to ve své lenosti umývat mixer vyzkoušela.

 

Od veganských proteinů nečekejte, že vám budou nějak zvlášť chutnat. Na rozdíl od těch mléčných nejsou krémové a při pití je z nich cítit prášek. Ochucené varianty mají podle očekávání o něco lepší chuť, často ale zase na úkor obsahu bílkovin a s přídavkem dalších surovin (xanthan, stevia…). Proto je lepší veganské proteiny míchat s rostlinným mlékem a ještě lépe přidávat do smoothies nebo energetických tyčinek, kde se jejich chuť ztratí.

 

Malý přehled veganských proteinů, které jsou u nás k mání:

Third Wave Nutrition: na proteiny protein-synergy.jpegThird Wave Nutrition  jsem narazila náhodou na internetu. Nabízejí proteiny rýžové a míchané (rýžový, hrachový, konopný), a to vždy ve variantě natural, vanilka a čokoláda. Neochucená verze je jemná a není z ní cítit hrách tolik jako z jiných směsí. Ve smoothie se zcela ztratí, a tak ji momentálně řadím mezi největší favority. Ochucené verze jsou také dobré a dají se pít i samotné, i když lépe chutnají ve smoothie nebo alespoň s rostlinným mlékem. Jediné, co mi na nich vadí, je to, že jsou doslazené stevií – na můj vkus je jí tam příliš a dost padá na jazyk.

 

Sun Warrior: Sun Warrior mají tři druhy proteinů: Classic (z hnědé rýže),  Blend (protein-sunwarrior.jpgz hrachu, brusinky a konopí) a Plus (z hrachu, hnědé rýže, quinoy, chia a amarantu). Všechny proteiny jsou k dostání ve variantě Neochucený, Vanilka a Čokoláda. Obě ochucené verze jsou doslazované stevií. Opět preferuji neochucené proteiny, protože ty se stevií se mi zdají příliš sladké a padají na jazyk. Neochucené varianty jsou moc dobré všechny tři. Líbí se mi neotřelé kombinace zdroje proteinů (brusinka, amarant, chia...) a určitě bych jim dala přednost před proteiny jednodruhovými, protože směsi jsou namíchané tak, aby co nejlépe pokryly potřeby našeho těla. protein-iswari.jpgProteiny Sun Warrior jsou k zakoupení v eshopu Vitalvibe (zde).

 

Iswari: hrachový (80 %), rýžový (80 %), konopný (50 %),  super vegan protein (70 %, směs hrachového, konopného a rýžového, neochucený, dle mého názoru velmi dobrý poměr cena a kvalita).

 

Lifefood raw proteins: firma Lifefood dodává protein-lifefood.jpgčtyři druhy proteinů, neochucený konopný, ovocný, vanilkový s mladým ječmenem a macou a kakaový se spirulinou. Konopný jsem zatím nezkoušela. Ty ochucené nejsou chuťově špatné, ale ochucující přísady a superfoods jsou zde na úkor obsahu bílkovin. Dost jsem se zděsila, když jsem zjistila, že tyto „proteinové“ prášky obsahují jen 30-40 % bílkovin!

 

Pur Ya!: celá řada neochucených (rýžový, konopný, dýňový, lupinový…) i ochucených (jahoda s vanilkou, červený banán s baobabem, čokoláda s karobem) veganských proteinů, jen se u nás zatím hůř shání.

 

A malá rada na závěr. Pokud protein zamýšlíte použít do smoothies a na (ne)pečené dobroty, můžete sáhnout i po mnohem levnější alternativě. Dýňová mouka Adveni obsahuje 55 % bílkovin, arašídová 50 %, mandlová 47 %, slunečnicová 41, lněná 40 % a sezamová 39 %. Všechny tyto mouky se vyrábějí z výlisků semínek a je možné je použít i bez tepelné úpravy. Já mám do smoothies moc ráda dýňovou, kromě proteinů jim dodá i skvělou chuť.

 

Obrázky jsem si vypůjčila na michelles-food-madness.blogspot.com, wholefully.com a na oficiálních stránkách výrobců jednotlivých proteinů.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář